Elevledda utvecklingssamtal fokus lärande

thebig5_CC_A4

Bild från: http://kilskrift.blogspot.se/

I höstas skrev jag om våra utvecklingssamtal på Hugin. Och Unikum skrev en Användarberättelse om hur vi gör.

Nu har vi haft utvecklingssamtalen igen, men vi gjorde en stor förändring. Tidigare har mentorerna haft ”öppet hus” för sina mentorselver och ”föräldrar”. Samtalen har kommit och gått, mentorn har varit som en insekt mellan alla samtal och förklarat och lett vidare. Vi tänkte till och tänkte om…

På de senaste samtalen har eleverna och deras vårdnadshavare kommit och gått precis som innan men nu har vi varit alla lärare på högstadiet samtidigt. Vi har alltså haft en årskurs, vi har en av varje, åt gången. Nu har vi lärare kunnat förklara och göra våra skriftliga omdömen levande och tydliga. Vi pratar med alla och har mer tid för lärande samtal.

Precis som tidigare har vi skrivit IUP mot Big Five, men också vävt in andra förmågor. IUP utvärderas varje vecka av eleverna. De sätter upp sina mål och strävar efter att själva äga sitt lärande.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: